Vuurland -Argentinië en Chili-
Het regent tussen de natte sneeuwbuien door en de temperatuur is net boven het vriespunt, de gure zuidwestenwind doet de camper schudden op zijn wielen. Het inktzwarte uitzicht op het Beagel kanaal vanaf de parkeerplaats in de meest zuidelijke stad van de wereld Ushuaia op Vuurland is ronduit triest. Het is half december en bijna de langste dag van het jaar op het zuidelijke halfrond en hier hoog zomer. We hebben net ons toeristisch paspoort stempeltje “Ushuaia, De meest zuidelijke stad van de Wereld” bij de tourist information gehaald, het onomstotelijke bewijs dat we hier zijn geweest.
aankomst Vuurland, Porvenir
Dit type weer moeten de scheepsbouwer en ontdekkingsreiziger uit Hoorn,Willen Cornelisz Schouten en de rijke koopmans zoon Jacob le Maire in begin 1616 met hun schip de Eendracht hier ook vaak hebben gehad op hun ontdekkingstocht rond de wereld. Waarbij voor het eerst ten zuiden van Vuurland rond een kleine eilandengroep word gevaren. Deze tot nu toe onbekende “Kaap”eilanden worden vernoemd naar de geboorteplaats van Schouten, Kaap Hoorn.
De bestaande route vanuit Europa naar Oost Indië via Kaap de goede Hoop rond Afrika en de Straat van Magellan waren in een monopolie positie van de Oost Indische Compagnie. Hier heeft de vader van Jacob le Maire onenigheid mee en gaat men op zoek ging naar een alternatieve route.
Al bijna een eeuw eerder, in 1520, ontdekte Ferdinand Magellan, een Portugese ontdekkingsreiziger de 600km lange zeestraat ten noorden van Vuurland van de Atlantische Oceaan naar de Grote Oceaan. In opdracht van de Spaanse overheid om een route via het westen te vinden naar oostelijke specerij eilanden (Oost Indië). Maar dit woeste kale steppen gebied met zijn “subpool klimaat” en 3000 mm neerslag per jaar (bijna 4 keer zoveel als in Nederland) werd eeuwen lang, tot de tweede helft van de 19 de eeuw, als niet interessant beschouwd.
de bewoners van Vuurland
Er heersen veelal barre weersomstandigheden rond Kaap Hoorn. De zeedoorgang tussen Antarctica en de uitloop van de Zuid-Amerikaanse Andes heeft een venturi effect op de ongehinderde westelijke winden rond de Zuidpool. Dit samen met de sterke westelijke zeestroming en een land effect van de wind kan dit zeer steile golven tot wel 30 m hoog (roque waves) rond De Kaap veroorzaken. Door de zuidelijke ligging drijven er het hele jaar door grote ijsbergen vanuit Antarctica. Dit maakt de passage rond Kaap Hoorn vooral van oost naar west een van de gevaarlijkste van de wereld. Veel schepen zijn er vergaan en nog veel meer zeelieden hebben hier hun graf gevonden.
Vuurland zo genoemd door Ferdinand Magellan die vanaf zijn schip de vele vuren zag waarbij de schaars geklede oorspronkelijke bewoners “de Yaghan” en “de Selk’nam”zich op de oevers warm hielden. Deze nomadenstammen hielden zelfs hun vuur brandend in hun kano’s gemaakt van boomschors. Dat ze geen vlamvatten was te wijten aan het constant lekken van deze gammele bootjes.
King Pinguïns ( een na grootste soort pinguïns ong. 90-100cm )
Nu is het anders op Vuurland, een eiland ter grote van Nederland, de oorspronkelijke bewoners “de Yaghan” en “de Selk’nam” zijn door het kolonialiseren en opzetten van de enorme Estancias (schapen boerderijen) van 1860-1910 en het meebrengen van de voor hen onbekende ziekten door de emigranten uit Europa en de noordelijke delen van Zuid Amerika fataal geworden met nagenoeg volledig uitsterven als gevolg.
water is best een beetje koud he..
dan maar snel er door...
nu met ze'n allen kom op...
Ushuaia, samen met Rio Grande (bekend als uitvalsbasis van de Argentijnse luchtmacht in de Falkland oorlog 1982) liggen op het Argentijnse deel van Vuurland. Door de strategische ligging voor o.a. de olie en gas winning heeft de regering van Argentinië het hier economisch aantrekkelijk gemaakt voor bedrijven om zich te vestigen. Hier is men vrijgesteld van de lokale BTW en inkomstenbelasting. Hierdoor is het ook aantrekkelijk voor mensen om hier ondanks de barre weersomstandigheden te gaan werken en wonen. Het meer westelijk gelegen Chileense deel van het eiland bestaat uit een klein dorp Porvenir en wat schapenbedrijven dit geeft in tegenstelling tot het ontwikkelde deel van Argentinië een meer authentiek beeld.
Ushuaia, vergelijk eens zijn ligging ten opzichte van de Zuipool en die van Broek op Langedijk ten opzichte van de Noordpool. Het ligt op 54 graden zuiderbreedte, in vergelijking met Europa is dat nog ten zuiden van Kopenhagen! Broek op Langedijk ligt op 52 graden noorderbreedte dus maar iets verder van de Noordpool als Ushuaia van de Zuidpool. Ofwel, we zijn helemaal niet zo dicht bij de Zuidpool als we doen voorkomen…..Gelukkig heeft die landmassa een groot effect op ons klimaat en is het in Broek op Langedijk niet zo verrekte koud en winderig als hier. Als je de globe verder bekijkt, dan ligt maar liefst ruim 65% van de landmassa op het noordelijke halfrond en een kleine 35% op het zuidelijk halfrond en hier wonen slechts 12% van alle mensen op aarde. Waarom gaan al die vluchtelingen vanuit een groot deel van de wereld naar West Europa, hier is de ruimte en aan de slechte asfalt wegen in Ushuaia te merken, veel werk te doen.
Vuurland
Ushuaia
Voor ons is het bereiken per auto van de meest zuidelijke punt van het Zuid Amerikaanse werelddeel de uitdaging. Het blijkt een klein bemand weerstation te zijn aan het eind van de ruim 100km lange gravelweg langs het Beagel kanaal ten zuid oosten van Ushuaia. Op de positie S 54.58.548 W 066.44.655. Natuurlijk willen we bij het bereiken van deze mijlpaal tijdens onze reis een flesje bubbels opentrekken! De volgende gelegenheid is pas weer bij het bereiken van het uiterste noorden van Alaska en dat moeten we eerst maar zien te halen. Diep in de kraag gestoken, met blauwe knokkels en een drup aan de neus maken we tussen de sneeuwbuien door de fles open. Gelukkig heeft de koeling zijn werk goed gedaan en er voor gezorgd dat hij niet is bevroren. De camera waait bijna van zijn statief, maar het moment is daar! Nu kunnen wij alleen nog naar het (warmere) noorden, op weg naar Alaska!
PROOST!