Wij zijn weer terug!        Test geslaagd!


Hier onze test feiten.

 

Dagen onderweg                                                53

Rijdagen                                                            38

Totaal  aantal km                                          10479

Gem. km/rijdag                                               275,8

Gem. km/dag onderweg                                  197,7

Verbruik  diesel incl. verwarming

Warmwater en koken (liter)                            1497

Gem. verbruik incl. verw./koken                1 L: 7.00 km  ofwel 14.28L per 100km

Geschat verbruik verw./koken

2,5L/dag = 127,5L diesel

Verbruik diesel van Bremach                          1369,5

Verbruik Bremach                                         1 L: 7.65km ofwel  13,07L per 100km

Gem. diesel prijs                                            € 1,035 dank zij de dieselprijs in Marokko € 0,63/L

Nb. Km zijn ware GPS track km!

 

Mankementen  

Campergedeelte.

De diesel koker van Webasto, deze gaf veel problemen met het opstarten van de dieselbrander. De oorzaak is heel waarschijnlijk de drempelspanning voor de aanjagerfan. Deze moet zijn 10,7 volt maar onder de 12,3 volt geeft hij al een storing! Dit voltage bereikt je accu’s al bij het aanschakelen van de 220V omvormer, als je een waterkoker gebruikt zakt de spanning tot ong. 12.1-12.2 volt. De drempelspanning van de Webasto kachel (Dual-top) is 10.5 volt. Hier hebben wij nooit problemen mee gehad. Zelfs niet met gereduceerde accu capaciteit van slechts 30-40%. De koelkast/diepvries van National Luna kun je instellen op verschillende drempelspanningen bij 11,5Volt stopt deze er ook mee maar bij de stand 10,5 geen probleem! ( je kunt hem zelfs op 9,5V zetten, trekt hij wel je hele batterij leeg)

Het heeft mij meer dan 6 weken storing zoeken gekost voor ik hier achter was, ik ging uit van een diesel probleem, hier vond ik in het begin nl. wat lucht in het aanvoer filter en dit zette mij op het verkeerde been..

Ong. 10 dagen geleden heeft de Victron Cyrix elektronische laad kontrol unit voor de accu,s het begeven. Deze unit zorgt ervoor dat de motordynamo eerst de startaccu laad en als deze vol is laad hij de camper accu’s. Verder zijn de accu’s elektrisch van elkaar gescheiden. Tevens kun je via een schakelaar de accu’s parallel schakelen om de motor te kunnen starten met een lege/slechte startaccu.

Het gevolg van deze storing, het niet meer laden van de camper accu’s tijdens het rijden.

Tijdens de eerste dagen een kapotte zekering van de waterpomp, deze bleek met 2A gezekerd te zijn maar zijn verbruik is ong. 2,5-3A. Dus een 5A zekering heeft dit probleem opgelost.

Bremach,

Na ong. 6500km, na het ruige gedeelte blijkt de snelheidsmeter boven de 60km/hr niet meer goed aan te wijzen ook de cruise-control werkt niet goed meer. De km teller en dagteller geven als gevolg hiervan bijzonder fictieve getallen door. Volgens de importeur Erich Christ hebben deze twee dingen niets met elkaar te maken….. Maar onder de 60km/hr met een constante en juiste snelheidsaanwijzing werkt het ding perfect…. Praten ze dan wire-less met elkaar vraag ik? Heb tenslotte 12 jaar als BWK gevlogen en ook een beetje verstand van techniek.

Het vermoeden is nu dat de moer die de vertande ring op de uitgaande as in de reductiebak welke het snelheids signaal pulsmatig doorgeeft aan de pickup is los getrild. Hebben wij in jaren niet meegemaakt volgens Erich Christ.

Het controle lampje van de centrale sper differentieel werk niet waardoor je niet altijd beseft dat deze nog ingeschakeld is.

Bij het laatste bezoek aan Erich Christ in Oostenrijk heeft men de “overide” schakelaar  van de motor koelfan (werkt normaal zelfdenkend) verkeerd aangesloten. Deze moet bewust aan maar ook uitgeschakeld kunnen worden om door water te rijden.  In beide standen is hij nu volledig uitgeschakeld.

Paar schroeven losgetrilt, deze weer vastgezet.

Dit was alles tot nu toe!

Behalve het oplossen van bovengenoemde punten, willen wij nog een paar kleine aanpassingen voor het camper gedeelte doorvoeren.

Verder ga ik nog opzoek naar een groter navigatie scherm. De Garmin Montana is een beetje priegelig, de ogen worden toch wat minder en de afstand tot het scherm is redelijk groot. Goede kaarten van de omgeving is zeer belangrijk vooral bij het rijden van tracks die meestal niet of zeer onnauwkeurig op de kaart staan.

 

Hoe hebben wij het ervaren?

Het is even wennen, een kleine ruimte waar je veel tijd samen in doorbrengt door de relatief lage omgevingstemperatuur en korte dagen in dit deel van het jaar. Buiten de kuststrook in Spanje en Marokko was het ’s morgens veelal enkele graden onder nul! Langs de kust zo tussen de 5 en 12 Gr. C. Vandaar het dieselgebruik van de kachel.

Tijdens de volgende rit zullen wij dan ook veel meer “buiten leven”  omdat we met het klimaat meereizen.

Wij hebben ook veel kilometers in een korte tijd gereden, dit zal straks ook minder zijn per tijdseenheid.

 

De testrit is een succes geweest,  wij hebben ervaren dat het concept goed is voor ons doel. Wij kunnen op plekken komen waar wij heen willen en dat met het beoogde en gewenste comfort.

 

Aan belangstelling onderweg geen gebrek, op bijna alle parkeerplaatsen onderweg stonden er wel mensen om de camper heen, ons vragen te stellen over het concept en of ze foto’s mochten maken. Vooral Spanjaarden  met grote luxe 4x4 auto’s, hebben veel belangstelling getoond en hoe vaak wij niet hoorden “Man, that’s my dream!”, was ons antwoord “That’s reality!”

 

 

De testrit is een succes, mede dankzij alle reacties op onze site via het gastenboek en de mail.

Bedankt allemaal voor deze geweldige ondersteuning en de opmerkingen voor het aanpassen van de site.

 

Tot  over een paar maanden, bij de aanvang van deel 1 van de Monsterrit!

 

Marijke en Atte